都会の夜空に浮かぶ数少ない星たちのような音、それぞれの間を埋める漆黒の空間とともに風景を描き出す。そこで輝く星はまた、美しい。それは言ってしまえば人口の風景でもあるのだが、大自然の夜空に浮かぶ大量の星とは違った美しさがある。
本作はまさにそうした、人の手によって生まれる、有るものと、無きものの存在感によって無限のイマジネーションを掻き立てる類の音楽と言わざるを得ないだろう。
秋本“Heavy”武士率いるレゲエ・バンド、THE HEAVYMANNERS(2009年まで在籍)、その後、オリジナルのリズム・セクションとしてリユニオンしたDRY&HEAVYにもキーボードのサポート・メンバーとして参加したsahara(キーボード /プログラミング)と、ステッパーなグルーヴが好事家たちを楽しませたルーツ・レゲエ / ダブ・バンド、SOUL DIMENSIONのドラマーも務めるohkumaがスタートさせたダブ・ユニット、UNDEFINED。さまざまにフォーマット化された“ダブ”をギリギリの実験の彼岸にまで追い込み、さらにダブというもの“undefined”へと解放するユニットと言えるだろう。
昨年3月にレーベル〈newdubhall〉からリリースした初のオフィシャル・リリースとなる7インチは海外でも高い評価を受けた模様だ。2018年春、第2弾のリリースとしてここに10インチ「New Culture Days」をリリースする。
本作のサウンドをともに作り上げたのは、こだま和文。言わずとしれたこの国のオリジネイター・バンド、The Mute Beat、さらにソロ名義を通して、ダブを追求し続けてきた男だ。
ここ数年は自身のthe dub station bandを率いて活発なライヴ活動も行なっている。
こだま和文とundefinedによる本作は、その音と音のスペースですら音楽的だ。テクノ由来のミニマル・ダブ的なサウンドのテクスチャーも援用しながら、まさに道なき道へと突き進むundefinedのトラック。そして1990年代後半以降同じくミニマル・ダブへもシンパシーを寄せていたこだま和文のトランペット。モノクロの世界観に鮮烈な線を描くトランペット、明滅するドラムとベース、エコーの向こう側に本作を描く3つ目のサウンドの主役は読んで字のごとく、“無”である。
そう都会の夜空に浮かぶ星のごとく孤独ではあるが力強く光る音と、漆黒の闇。暴力的な低音とエフェクティヴなサウンド、そんな過剰さと、無が対峙するダブという音楽の真髄に触れるそんな音源だ。
ダブの求道者たる両者のアーティストの深い理解によってはじめて実現可能になるそんな音源だ。
またカヴァーものなどを除くとこだま和文によるひさびさのオリジナル曲とも言える。
同じく海外でも高い評価を受けるBim One ProductionのE-Muraがミックスとマスタリングを手がけた、その鳴りも本作の作品性のひとつだ。
ここ数年また新たにいわゆるベース・ミュージックやニュールーツ系とも違ったエレクトロニックかつ実験的なダブ・サウンドがひとつの潮流として再度注目を浴びようとしてる。
まさに本作もそんな感覚も携えた作品と言えるだろう。
河村 祐介
A sound like the few stars floating in the urban night sky, and drawing a scenery along with the lacquer-black space filling the void between them. The stars shining there are beautiful. In a word, it is an artifactual landscape, but they carry different beauty from the multitude of stars in the night sky in the great nature. New Culture Days is precisely of the kind: a type of music born from the work of a man, with the presence of existence and non-existence that stirs listeners’ infinite imagination.
After being in the reggae band the Heavymanners (parted in 2009) led by Takeshi “Heavy” Akimoto, and participating as a supporting member of DRY&HEAVY after which the band reunited with the original rhythm section, Sahara (keyboard/programming) and Ohkuma, who worked as the drummer of Soul Dimension, a roots reggae/dub band whose stepper-like groove pleased those with taste, started the dub unit Undefined. It is no exaggeration to say they have pushed the variously formatted term of “dub” to the far shore experimentally and furthermore, liberated the definition of dub to “undefined.” Their debut 7inch vinyl released in March last year from their own label Newdubhall is being well received even overseas and in the spring of 2018, this 10inch vinyl New Culture Days will be out, which will be their second release.
New Culture Days was co-composed with Kazufumi Kodama. It goes without saying that he is the one who has been continuing to pursue dub, through Mute Beat, the originator band of this country and also under his own name. For the past few years, he has been leading his band the Dub Station Band, actively performing live.
In this collaboration with Kazufumi Kodama and Undefined, even the spaces between the sounds are musical; while citing sound texture like techno-infused minimal dub, Undefined’s track dashes on a trackless road. And there is the trumpet of Kodama, who has also been giving sympathy to minimal dub since the late 90s. A trumpet that draws a vivid line on monochromatic aspect, flickering sounds of drum and bass, and the third lead that represents this work awaits at the far end of the echo. It is “mu,” in another words, nothingness.
Just as the stars are floating in the urban night sky, the sound is lonesome yet bold and bright and the jet-black darkness lingers. An aggressive bass and effective sounds: this track expresses the cream of dub music with its excessiveness and nothingness facing one another. This track did not come to reality without the deep understanding of these two dub seekers.
Moreover, excluding covers, this is the first original track by Kodama in a long time and E-Mura of Bim One Production who is also receiving recognition abroad pitched in for the mix and mastering, as the additional spice for this masterpiece.
Over the past several years, an electronic and experimental dub, which is diverse from so-called bass music and new roots, is being recognized again as one of the streams. It could be said that New Culture Days too, welcomes this sort of essence.
Yusuke Kawamura
Voice of Kazufumi Kodama
ここまで音を削ぐのか、と思った。
ヴァースを紡ぐビートさえ潜んでいるのだ。
依頼されたベーシック音源を何度も聴いた。
レコーディングへのアプローチを探る中、ドラムフィル後に、刻まれているはずのリディムを感知し始めた。
微かな余韻の闇の中で、
新たなDUBを察知しようと、、、
闇は光を見出す空間であり、
気ままな光景を想わせる。
挑戦的、挑発的、無音さ。
闇の遠き響に耳を澄まし、
光を求めた。
こだま和文(DUB STATION)
I couldn’t believe how trimmed to the extreme the sound was.
Even the beats that strike verses were hidden underneath.
I repeatedly listened to the assigned track. As I searched for an approach for the upcoming recording, I began to sense the yet to hear riddim appear after the drum fills; in the shadowy afterglow, I was trying to grasp that fresh dub…
Darkness is a space to discover the light and it reminisces carefree scenery.
Challenging, defiant and silence.
I waited to capture the echo afar in the pitch dark and sought for the light.
Kazufumi "ECHO" Kodama
(ex. Mute Beat / DUB STATION)
Voice of Undefined
残響、ノイズ、ブレス、
動作音、無音。
その全てが本作品の演奏です。
UNDEFINED
Echo, noise, breath, motion and stillness:
every aspect is the performance of this music.
UNDEFINED
Information
Kazufumi Kodama & Undefined
a. new culture days
b. new culture days - dub -
composed by Kazufumi Kodama & Undefined
recorded by Taichi from Stim
dub mixed by Sahara from Undefined
mixed & mastered by E-Mura from Bim One Production
artwork by Stoa Inc.
released from New Dub Hall
ndh-2-vn-10-001
www.newdubhall.com
Preview
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a. new culture days
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b. new culture days - dub -
国内流通版完売しました。お買い上げいただいた皆様ありがとうございました。
EU版は一部の小売店にて流通していますので、よろしくお願いします。
(EU版はライナーノートの写真が異なり、英文となっています。)
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